کاربردهای پهپاد در نقشه برداری

نقشه برداری از مناطق شهری

اولین و معمول ترین کاربرد پهپاد در نقشه برداری، تهیه نقشه از مناطق شهری، شهرک ها و مناطق روستایی است. جایی که ساختمانها در آن منطقه وجود دارد. یکی از دشوارترین کارها در نقشه برداری، تهیه نقشه های بزرگ مقیاس از مناطق شهری، شهرک ها، روستاها و یا مناطقی که جزئیات زیادی دارند، می باشد.
در این مناطق نقشه برداری به روش مستقیم زمینی بسیار دشوار است. اما چون می توان این مناطق را از بالا دید و با استفاده از تصویر برداری هوایی کل منطقه را در یک مدل سه بعدی و یا در ارتوفتو دید، به راحتی می توان کل منطقه شهری را در کمترین زمان تصویر برداری کرد و نقشه های بسیار با کیفیت و با جزئیات دقیق تولید کرد.

نقشه برداری از مناطق صعب العبور

دیگر از کاربرد پهپاد در نقشه برداری، تهیه نقشه از مناطق صعب العبور یا مین گذاری شده است. مناطقی که به راحتی امکان رفت و آمد عامل زمینی در آنجا نیست و نمی توان در آن مناطق حضور داشت و برداشت کرد. مثل مناطق صعب العبور روستایی و مناطق مین گذاری شده.

نقشه برداری از معادن

یکی از کاربردهای بسیار مهم این سیستم، تعیین احجام خاکی، تهیه نقشه از معادن و دپوها است.
همانطور که می دانید یکی از سخت ترین کارهای نقشه برداری، تهیه نقشه از معادنی است که ترانشه های بسیار بزرگ و وسیعی دارند که تهیه نقشه به روش زمینی در آن مناطق کار بسیار دشواری است. اما با پرواز بر روی این منطقه می توانید علاوه بر اینکه براحتی منطقه را برداشت کنید، می توانید در بحث محاسبه احجام خاکی باعث افزایش دقت شوید.
در معادن، محاسبه حجم عملیاتهای خاکی و محاسبه حجم دپوها با توجه به نوع مواد معدنی، کار بسیار دشواری است. در نقشه برداری زمینی نمی توانید احجام بسیار دقیقی را با توجه به وضعیت موجود آن معدن محاسبه کنید.
اما با استفاده از این سیستم، می توانید دقیق ترین میزان حجم عملیات خاکی را با توجه به تکنولوژی های موجود به دست می آورید.

نقشه برداری از مکان های تاریخی

دیگر کاربرد پهپاد در نقشه برداری، تهیه نقشه از سایتهای باستانی و محوطه های تاریخی است.
باستان شناسان و مرمت گران به خوبی از اهمیت ارتوفتو و تصاویر هوایی با کیفیت و دقیق، آگاه هستند.
این تصاویر به باستان شناسان که محوطه های تاریخی را پیمایش و کاوش می کنند، کمک می کنند تا رگه های دیوارهای مدفون شده را شناسایی و محل کاوش را به راحتی تخمین بزنند.
علاوه بر این برای تولید نقشه های دوره ای از سایت های تاریخی با سرعت بالا و در مدت زمان کم می توان از تصویربرداری هوایی به کمک پهپاد بهره گرفت.

تهیه نقشه از کریدورها

دیگر کاربرد پهپاد در نقشه برداری، تهیه نقشه از کریدورها، مناطقی که به عرض چند ده متر یا چند صد متر و به طول چند کیلومتر است. مانند مسیرها، راه ها، خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال نفت، گاز، آب و … .
برای تهیه نقشه های مطالعاتی و هم چنین نقشه های اجرائی در چنین مناطقی می توانید از سیستم پهپاد فتوگرامتری بخوبی استفاده کرد.
بهتر است برای تصویر برداری کریدورها، چون باید به صورت طولی در سطح منطقه پرواز شود، از پهپادهای بال ثابت نقشه برداری استفاده کرد که قابلیت دور شدن از شما به فواصل چند کیلومتر را دارند. این قابلیت همچنین در برخی از مولتی روترها وجود دارد و می توانید از مولتی روتورها نیز برای تهیه نقشه کریدورها استفاده کرد.
علاوه بر این موارد، می توان برای شناسایی حریم خطوط راه آهن و هم چنین خطوط ساحلی، ساخت و سازهایی که در اطراف این خطوط انجام می شود و هم چنین استملاک برخی از زمینها و املاکی که در کنار این خطوط وجود دارد، از سیستم پهپاد فتوگرامتری استفاده کرد.

استفاده از پهپاد نقشه برداری برای مانیتورینگ و کشف تغییرات

دیگر کاربرد پهپاد در نقشه برداری، مانیتورینگ و یا کشف تغییرات است.
در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق شهری و یا غیر شهری در زمین هایی که جزء منابع طبیعی هستند، به طبع با برداشت زمینی نمی توان از این ساخت و سازهای غیر مجاز به دلیل ممانعت های ملاک نقشه تهیه نمود.
اما با استفاده از این سیستم، می توانید تغییرات را بسنجید و اینکه در چه وسعتی از یک منطقه ساخت و ساز شده است را اندازه گیری نمایید.

مدیر سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت آذر ونداد شمالغرب