نقشه برداری مسیر راه

منظور از نقشه‌برداری راه یا به عبارتی نقشه‌برداری جاده، عملیات جمع‌آوری داده برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد مسیر پیشنهادی مانند جاده، راه‌آهن و غیره می‌باشد. نقشه‌برداری راه شامل تعیین و اندازه‌گیری عوارض زمین، تعیین موقعیت جغرافیایی، نمایش توپوگرافی منطقه و جمع‌آوری اطلاعات لازم برای ایجاد ارتباطات در یک کشور می‌باشد. نقشه‌برداران وظیفه دارند تا مقرون به صرفه‌ترین مسیر را پیشنهاد دهند.

در نقشه‌برداری مسیر بسته به اطلاعاتی که نیاز است می‌توان از لیزر اسکنر، دوربین‌های نقشه‌برداری مانند توتال استیشن و از پهپاد یا تصاویر هوایی استفاده کرد.

نقشه توپوگرافی و مدل رقومی ارتفاع از کریدورهای طراحی مسیر از مهمترین اطلاعات مورد نیاز در یک پروژه طراحی و پیاده‌سازی راه و مسیر است. اقداماتی چون طراحی مسیر (مسیریابی، ترسیم پلان مسطحاتی و طراحی انواع قوس های افقی، ترسیم پروفیل طولی و طراحی قوس‌های قائم) و طراحی مقطع عرضی (تعیین عرض سواره‌رو، شانه، بربلندی، شیب، خاکریزی و خاکبرداری) عمدتاً بر اساس نقشه‌ها و مدل‌های ارتفاعی که اصلی‌ترین محصولات نقشه برداری هوایی هستند صورت می‌گیرند.

فازهای دوم و سوم پروژه راه‌سازی نیازمند تهیه نقشه‌های با مقیاس بزرگ ۱:۱۰۰۰ و ۱:۵۰۰ است. تهیه این نقشه‌ها با استفاده از پهپاد نقشه‌برداری صورت میگیرد و علاوه‌ بر سرعت‌دهی به پروژه در کاهش هزینه‌ها نیز نقش به‌سزایی خواهد داشت.

مدیر سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت آذر ونداد شمالغرب